Prezes ZBP a logika

Maciejowi Goniszewskiemu, zastÄ™pcy redaktora naczelnego Gazety Bankowej jest… wstyd. Na szczęście nie za siebie, a za ZwiÄ…zek Banków Polskich i jego prezesa, który udzielaÅ‚ wywiadu w radio TOK FM.

Prezes ZBP – Krzysztof Pietraszkiewicz, mówiÅ‚ miÄ™dzy innymi, że obecnie jesteÅ›my w okresie najlepszej spÅ‚acalnoÅ›ci kredytów hipotecznych, by chwilÄ™ później twierdzić, że obecna sytuacja wymusza na bankach konieczność zdyscyplinowania kredytobiorców, żeby rzetelniej spÅ‚acali kredyty. No chyba, że siÄ™ przejÄ™zyczyÅ‚ i miaÅ‚ na myÅ›li „opÅ‚acalność”, dla banków oczywiÅ›cie.

Na tym siÄ™ jednak nie skoÅ„czyÅ‚o.Pan prezes stwierdziÅ‚, że ci, którzy regularnie spÅ‚acajÄ… kredyty nie muszÄ… siÄ™ niczego obawiać, a nastÄ™pnie przyznaÅ‚, że umowy z nimi mogÄ… być renegocjowane. Wniosek – renegocjacja umów to nic zÅ‚ego (nie trzeba siÄ™ jej obawiać?). Paaaanie prezesie…

W swoim felietonie  Goniszewski zauważa:

takie wypowiedzi sprawiają, że wizerunek sektora bankowego jedynie pogarsza się. Tysiące klientów banków organizują się w społeczności antybankowe, zaczynają powstawać podobne społeczności pracowników banków, przedsiębiorcy skarżą się, że zostali wpuszczeni w opcje, a prezes ZBP na pytanie czy banki popełniły jakieś błędy odpowiada, że może jakieś w zakresie PR, kształtowania wizerunku. Żadnej refleksji co można byłoby poprawić w działaniach banków, a jedynie jak lepiej sprzedawać ich wizerunek.

PodjÄ™ta przez banki akcja renegocjacji umów wskazuje na nierównowagÄ™ stron przy zawieraniu umów kredytowych. Po pierwsze umowa jest przygotowywana w banku, a wiÄ™c na jego korzyść, przez ekspertów prawa i przedstawiana najczęściej laikom. ZnajdujÄ… siÄ™ w niej liczne punkty okreÅ›lajÄ…ce sytuacje, w których bank może jÄ… zmienić i tylko jedna możliwość dla klienta – nie zgodzenie siÄ™ na zmiany wprowadzane przez bank i spÅ‚acenie natychmiast caÅ‚ego kredytu. Próby zmiany treÅ›ci umowy przed podpisaniem sÄ… kwitowane przez sprzedawców bankowych nazywanych doradcami, że to niemożliwe i że można co najwyżej jej nie podpisywać i pójść poszukać po szerokim Å›wiecie lepszej propozycji. Jak by tego byÅ‚o maÅ‚o przed niekorzystnymi zmianami klienta nie chroni terminowe spÅ‚acanie kredytu. Zmiany mogÄ… zostać wprowadzone np. w przypadku późniejszych zmian w ofercie banku.
Skoro prezes ZBP uważa, ze jedyne błędy jakie popełniły banki dotyczą kształtowania ich wizerunku, to najprostszą drogą do naprawy tego wizerunku jest ucywilizowanie umów. Mam nadzieję, że wkrótce usłyszę o akcjach ZBP zmierzających w tym kierunku.

Źródło: http://bankowoscbezumiaru.bloog.pl/id,4392263,title,Logika-ZBP,index.html?ticaid=57c14

Dawne powiedzenie mówi, że rÄ…czka rÄ…czkÄ™ myje…

Pozostaje się cieszyć, że są jeszcze osoby zauważające problemy świata banków i nie bojące się o tym mówić.