W okolicach Å›wiÄ…t wielkanocnych klienci polbanku z kredytami hipotecznymi dostawali propozycje nie do odrzucenia – podpisujcie aneksy z podwyżkÄ… marży, albo…
Jednak w tym tygodniu Gazeta Prawna podaÅ‚a, że polbank wycofuje siÄ™ z aneksów; co wiÄ™cej – anulowane zostanÄ… również te, które już zostaÅ‚y podpisane.
? Zdecydowaliśmy się na anulowanie wszystkich aneksów do umów kredytów hipotecznych podpisanych w związku ze wzrostem kwoty zadłużenia, spowodowanym deprecjacją złotego. Od środy zaczniemy się kontaktować ze wszystkimi zainteresowanymi osobami i przywrócimy im warunki, jakie miały przed podpisaniem wspomnianych aneksów ? powiedział GP Paweł Maliszewski, dyrektor marketingu Polbanku EFG.
Satysfakcji ze zmiany stanowiska Polbanku nie kryje KNF.
? Uważamy, że niewłaściwe jest wykorzystywanie przez banki obecnych warunków panujących na rynku do zwiększania rentowności kosztem klientów, np. poprzez podwyższanie marż czy rozszerzanie spreadów przy kredytach walutowych. Informowaliśmy o tym w marcu, tuż po tym, gdy dotarły do nas sygnały od klientów zaniepokojonych działaniami banków. Nasza interwencja przyniosła oczekiwany skutek ? powiedziała nam Marta Chmielewska-Racławska z KNF.
Źródło: http://biznes.gazetaprawna.plartykuly318737,polbank_anuluje_aneksy_kredytowe.html
WedÅ‚ug Gazety Prawnej „Polbank EFG poddaÅ‚ siÄ™ presji klientów. […]”, na szczęście autor artykuÅ‚u zauważa też, że wpÅ‚yw na decyzjÄ™ banku miaÅ‚a także interpretacja rekomendacji wydawanych przez KNF.
Warto zauważyć w tym miejscu, że banki próbują (?) uzurpować sobie ogromną władzę nad klientami. W ciągu kilkudziesięciu dni bank zdążył zmienić zdanie w tej samej sprawie. Jest to kolejny dowód na to, że relacja bank-klient (konsument) nie jest w Polsce relacją zdrową ani opartą na uczciwych zasadach. Najważniejsze jednak, że kierownictwo polbanku podjęło właściwą decyzję
No cóż, na placu boju pozostajÄ… nadal mbank i multibank, których wÅ‚adzom obca jest idea budowania dobrego wizerunku i prawidÅ‚owych relacji z klientami. Może to pora na ukucie nowego terminu oznaczajÄ…cego raczej zÅ‚e podejÅ›cie, niż dobre? mPublic MultiRelations? W skrócie brePR… Już nikt nie bÄ™dzie mówić o „czarnym PR” (który musi ktoÅ› robić komuÅ› innemu) – teraz pora na brePR (czyli coÅ›, co firma sama sobie robi). HasÅ‚o w „Encyklopedii marketingu XXIw.” mogÅ‚oby wyglÄ…dać tak:
brePR – inaczej: mPublic MultiRelations, podejmowanie przez organizacjÄ™ dziaÅ‚aÅ„ majÄ…cych na celu zniszczenie wÅ‚asnego wizerunku; najczÄ™stszÄ… przyczynÄ… b. sÄ… bÅ‚Ä™dne decyzje biznesowe i marketingowe, które mogÄ… zostać (ale nie muszÄ…) wykorzystane przez niezadowolonych klientów – zob. mstop.pl, nabiciwbrebank.pl; u podstaw b. leżą najczęściej: zachÅ‚anność, niedostosowanie siÄ™ do nowej rzeczywistoÅ›ci, niezrozumienie potrzeb klientów, brak dialogu (zob. klient, public relations, wizerunek, komunikacja, dialog), a także – krótkowzroczność kadry zarzÄ…dzajÄ…cej (zob. perspektywiczne myÅ›lenie, horyzont czasowy); por. czarny PR;
Tym optymistycznym akcentem – do nastÄ™pnego… banku!
Aktualizacja: z punktu widzenia BRE banku – decyzja polbanku jest… zÅ‚a! Oto co możemy przeczytać w komentarzach ekonomicznych bre:
Jest to zła informacja dla banków o istotnych portfelach hipotecznych sprzedanych w okresie ostatniej prosperity, gdy marże były najniższe w historii. Tym gorsza dla sprzedawców walutowych kredytów hipotecznych z tamtego okresu, gdyż refinansowanie tych kredytów jest droższe niż kredytów w PLN.
Źródło: http://www.brebank.com.pl/pl/Serwis_ekonomiczny/analizy_rynku_kapitalowego_gielda/komentarz_poranny?id=13994
brePR…