Próba obiektywnego opisu spotkania. Część pierwsza

Ciężko powiedzieć, czy spotkanie z 14/02/2009, które miało być spotkaniem klientów (stary portfel mplanów hipotecznych w CHF) z przedstawicielami mbanku, można zaliczyć do udanych, czy nie. Spróbujemy przedstawiać w kolejnych wpisach różne elementy tego spotkania, Klientom i Czytelnikom pozostawiając wolne miejsce do wyciągnięcia własnych wniosków. Czasem pojawi się komentarz, jednak będziemy się starać by był możliwie obiektywny.

Druga część opisu przebiegu spotkania klienci – mbank.

1. Szczegóły techniczne spotkania

Cele spotkania były przedstawione w blogu mbanku, podobnie jak planowany przebieg:

  • 11:00 -11:15 Powitanie, uzgodnienie zasad przebiegu spotkania. Podsumowanie dotychczasowych dziaÅ‚aÅ„ ze strony Klientów i mBanku dokonane przez moderatora.
  • 11:15 – 11:30 Prezentacja stanowiska mBanku
  • 11:30 – 12:30 Pytania ze strony Klientów i odpowiedzi ze strony mBanku
    12:30 – 12:40 Przerwa
  • 12:40 – Dyskusja na temat kierunków dalszych dziaÅ‚aÅ„. ?JeÅ›li nie obniżenie marży, to co??

Niestety spotkanie rozpoczęło siÄ™ z opóźnieniem okoÅ‚o 15 minutowym. Pierwszy klient przybyÅ‚ już przed 11, niestety warunki pogodowe, podejÅ›cie niektórych (ujawnione w rozmowach prywatnych) oraz Å›rodki transportu publicznego zaowocowaÅ‚y maÅ‚ym poÅ›lizgiem. Kto już byÅ‚ – mógÅ‚ porozmawiać z każdym z obecnych pracowników banku, a także z panem Dariuszem – moderatorem spotkania zaproponowanym przez bank.

WedÅ‚ug słów pracowników banku – na liÅ›cie chÄ™tnych do wziÄ™cia udziaÅ‚u w spotkaniu byÅ‚o 17 klientów, z czego 2 z przyjazdu zrezygnowaÅ‚o dzieÅ„ wczeÅ›niej. Ostatecznie w rozmowach wzięło udziaÅ‚ 6 klientów, z których jeden jest czÅ‚onkiem mrady. Przypominamy – przybyć mogÅ‚o 40 klientów. I tutaj pierwszy komentarz: tak niska frekwencja mogÅ‚a mieć kilka powodów. Niektórych odstraszyÅ‚a potrzeba podania peselu przy rejestracji (wiÄ™kszość przybyÅ‚ych go nie podaÅ‚a, stÄ…d zmiana miejsca spotkania z siedziby banku na kawiarniÄ™), innych obowiÄ…zki rodzinne i koszty dojazdu (zrozumiaÅ‚e w dzisiejszych czasach), a jeszcze innych – formuÅ‚a spotkania i jasne stanowisko banku, że nie bÄ™dzie mowy o obniżaniu oprocentowania. Inni na pewno nie chcieli siÄ™ ujawniać i woleli pozostać anonimowi, wylewajÄ…c swe (sÅ‚uszne czy niesÅ‚uszne) żale przez Internet. Nie sÄ… to oczywiÅ›cie wszystkie możliwe czynniki, nawet nie zastanawiamy siÄ™ nad nimi, ani tym bardziej nie próbujemy ich wymieniać. JeÅ›li ktoÅ› zna jakiÅ› i chce by go tu dopisać – chÄ™tnie to zrobimy.

Zaplanowana przerwa nie odbyÅ‚a się  (choć zapasy kawy, herbaty, soku – przygotowane wczeÅ›niej – trochÄ™ zostaÅ‚y zużyte, natomiast zapasy ciasteczek – zdecydowanie mniej) i caÅ‚e spotkanie trwaÅ‚o okoÅ‚o 2 godzin i 5 minut. OczywiÅ›cie nie obyÅ‚o siÄ™ bez kamer i mikrofonów (caÅ‚kiem profesjonalnych), a uczestnicy zostali poproszeni o wyrażenie zgody na rejestracjÄ™ przebiegu spotkania i jego publikacjÄ™ na stronie mbanku oraz w serwisie youtube. Kto chciaÅ‚ – mógÅ‚ zastrzec sobie anonimowość. Ponadto – w zwiÄ…zku z tak maÅ‚Ä… liczbÄ… klientów – bank zobowiÄ…zaÅ‚ siÄ™ do ujawnienia zapisu po uzyskaniu zgody wszystkich uczestników z nim niezwiÄ…zanych. Na ewentualnie opublikowanym nagraniu bÄ™dzie widać… prawie wszystkie zajÄ™te stoliki – frekwencja pracowników banku byÅ‚a duża.

O 11:15 spotkanie zaczÄ…Å‚ pan Dariusz Duma, na szczęście jako moderator nie musiaÅ‚ interweniować ostro, raz czy dwa zwróciÅ‚ zwróciÅ‚ uwagÄ™ czy skierowaÅ‚ rozmowÄ™ na wÅ‚aÅ›ciwy tor, gdy odbiegniÄ™to od tematu. Dwóch uczestników spotkania ze strony klientów (z innymi nie udaÅ‚o siÄ™ porozmawiać) odebraÅ‚o moderatora jako osobÄ™ bezstronnÄ…, która tylko miaÅ‚a pilnować porzÄ…dku spotkania, co zdecydowanie wyszÅ‚o. Komentarz drugi – spotkanie byÅ‚o na tyle pokojowe i odbywaÅ‚o siÄ™ (sÅ‚owami mradnego) „w atmosferze dialogu i zwajemnego zrozumienia” i nie jest to niezgodne z prawdÄ…. Nikt nikogo nie przekrzykiwaÅ‚, czasem komuÅ› ktoÅ› wszedÅ‚ w sÅ‚owo, ale wszyscy przynajmniej sÅ‚uchali. Pod tym wzglÄ™dem spotkaniu nic nie można zarzucić.

A merytorycznie? To już w następnym wpisie.

PS. uchylimy rÄ…bka tajemnicy o merytorycznej zawartoÅ›ci… Nikt przynajmniej nie proponowaÅ‚ „kocham franka” jako rozwiÄ…zania problemu. To już jest coÅ› 😉

(Serwis mstop.pl nie jest uprawniony do reprezentowania stanowiska wszystkich poszkodowanych klientów banków grupy BRE. Prezentowane w artykule opinie przedstawiają zdanie członków zespołu serwisu.)

Druga część opisu przebiegu spotkania klienci – mbank.